Vanaf 6 november 2023 is het verplicht als technieker, die werkzaam is in het Brussels gewest, om digitaal te werken. InstaCert introduceert de nieuwe versie 2.3 van Brussel vanaf 14 november 2023.
Deze versie houdt rekening met de veranderingen in de wetgeving en dus de verplichte gegevens die moeten aangeleverd worden.
!! LET OP !! U heeft een internetverbinding nodig om het adres te valideren en dus het attest af te werken.
!! LET OP !! Er zijn heel wat zaken waarop u moet letten of die handig zijn om vlotter te kunnen werken. Een oplijsting hiervan vindt u bij punt C.
De validatie van het adres id moet per werfadres, maar 1 keer gebeuren. Het systeem onthoudt dit voor u.
U zal als technieker opmerken dat dit heel wat aanpassingen in de app met zich mee heeft gebracht.
Op de website zal u voortaan een Brussels werfadres en eenmalig het identificatienummer van techniekers moeten valideren.
Wat vindt u in deze handleiding?
A. Valideren op de website
U kan het adres id en het identificatienummer reeds valideren op de website. Op dit manier wordt het werk voor de technieker op de tablet wat eenvoudiger.
1. Identificatienummer valideren
Indien u deze reeds aangeleverd heeft via mail of via het supportsysteem, hebben wij dit reeds voor u in orde gebracht.
- Ga via het tabblad 'Beheer' naar 'Techniekers' om uw identificatienummer in te geven
Indien u een rood icoontje ziet, is het identificatienummer niet gevalideerd. - U ziet hier een rood link icoontje. Vul uw identificatienummer in en klik op 'Opslaan'.
- Indien het gelukt is, krijgt u een groene melding links onderaan. Het icoontje wordt groen.
Indien het niet gelukt is, krijgt u links onderaan een oranje melding. Het icoontje blijft rood. Hieronder vindt u een opsomming van mogelijke foutmeldingen.
U kan enkele foutmeldingen krijgen:
- Het identificatienummer werd niet teruggevonden voor het Brussels Gewest
Dit wil zeggen dat wij uw nummer niet terugvinden bij Brussel. Hiervoor neemt u best zelf contact op met Brussel via [email protected] - Het identificatienummer werd nog niet geactiveerd via EPB Desk
Dit wil zeggen dat uw nummer herkend wordt, maar nog niet geactiveerd is. U kan klikken op het rood icoontje om de link naar EPB Desk in te vullen. Probeer hier aan te loggen en dan opnieuw op te slaan in InstaMobile.
2. Adres id valideren
- Zodra u een postcode van het Brussels geweest heeft genoteerd bij het werfadres, krijgt u onderstaand icoontje te zien.Als dit icoontje rood is, is uw adres id nog niet gevalideerd. Zodra deze gevalideerd is, wordt het icoontje groen.
- Als u erop klikt, krijgt u onderstaande pop-up te zien.De website gaat aan de slag met de straat die u heeft opgegeven. Klik op het juiste resultaat.
!! LET OP !! Indien u een adres heeft met een busnummer, moet u enkel zoeken op het huisnummer. U krijgt dan een lijst van alle bijhorende huisnummer inclusief het busnummer. Maar indien het busnummer zelf opgeeft in de zoekfunctie, zal u niet het juiste resultaat krijgen. - U wordt terug genavigeerd naar de klantenfiche. Het icoontje is nu groen en het adres is uitgegrijsd.
Indien u een wijziging wenst aan te brengen, kan u terug klikken op het icoontje.
B. Valideren op de tablet
Indien u gegevens reeds gevalideerd op de website, zal dit voor u automatisch worden meegenomen naar de tablet.
1. Identificatienummer valideren
Bij het openen van InstaCert zie u de nieuwe knop Technieker Validatie. U zal deze knop moeten doorlopen, voordat u verder aan de slag kan met het attest.
- U zal bij het openen van InstaCert een nieuw startscherm te zien krijgen. Vul de nodige gegevens in en klik op 'Valideer technieker informatie'.
- Indien uw erkenningsnummer nog niet gevalideerd, wordt u genavigeerd naar de website van Leefmilieu Brussel. Log u in met de nodige gegevens.
- Als het inloggen gelukt is, kan u verder werken in InstaCert.
!! LET OP !! Indien u een foutmelding krijgt en u neemt hierover contact op met ons, moeten wij de exacte foutmelding hebben om u verder te helpen.
2. Adres id valideren
- Het adres kan u valideren door in een adresveld te klikken. U krijgt dan een witte balk met opties. Klik op de gewenste optie. De taal van de straat wordt bepaald door de taal die u koos bij het werfadres.
Naargelang de hoeveelheden resultaten kan dit enkele seconden duren. Door het laadicoontje ziet u dat de tablet de resultaten aan het ophalen is.
!! LET OP !! Indien u een adres heeft met een busnummer, moet u enkel zoeken op het huisnummer. U krijgt dan een lijst van alle bijhorende huisnummer inclusief het busnummer. Maar indien het busnummer zelf opgeeft in de zoekfunctie, zal u niet het juiste resultaat krijgen. - Als de validatie gelukt is, worden de adreskaders groen en ziet u bovenaan een extra knop verschijnen. Door hierop te klikken kan u het adres id aanpassen. Hier ziet ook het nummer van het adres id.
3. Certificaat valideren
U zal merken dat er een nieuwe knop is bijgekomen in het overzichtscherm: Certifcaat Valideren.
Deze knop is grijs totdat u alle bovenstaande knoppen heeft doorlopen.
Deze functie gaat de gegevens van uw attest controleren aan de hand van de voorwaarden van Brussel, zodat zij voor u het correcte attest kunnen genereren.
Indien alles geslaagd is, zal u automatisch genavigeerd worden naar het handtekenscherm.
!! LET OP !! Indien u een foutmelding krijgt en u neemt hierover contact op met ons, moeten wij de exacte foutmelding hebben om u verder te helpen.
C. Enkele belangrijke aandachtspunten
- U heeft een internetverbinding nodig om het adres te valideren en dus het attest af te werken.
- Indien u een adres heeft met een busnummer, moet u enkel zoeken op het huisnummer. U krijgt dan een lijst van alle bijhorende huisnummer inclusief het busnummer. Maar indien het busnummer zelf opgeeft in de zoekfunctie, zal u niet het juiste resultaat krijgen.
- Indien u geen resultaten krijgt op de tablet, kan u proberen om het huisnummer opnieuw in te vullen om de zoekfunctie te laten herstarten.
- De verplichtheid en het aantal toegelaten karakters van de velden in InstaCert zijn heel wat aangepast. Dit volgens de normen van het Brussels geweest.