- Onderstaande mail werd jullie toegestuurd vanuit Brussels Leefmilieu zelf.
- Onderstaande mail werd verzonden op 08/11/2023
Onderstaande mail werd jullie toegestuurd vanuit Brussels Leefmilieu zelf.
Even kort wat belangrijke zaken hiervan samengevat:
Hierna vind je het e-mailadres dat je kan gebruiken wanneer je vragen hebt over de invultool van Leefmilieu Brussel, het EPB-Desk & PLAGE-platform of indien je begeleiding wenst: [email protected]
Vooraleer je aan de slag gaat met het digitaal aanmaken van attesten, moet je eerst jouw account activeren op het web-platform EPB-Desk & PLAGE.
Je kan een identificatienummer activeren via: https://www.peb-epb.brussels/EPB-Desk/pages/login.xhtml
Beste HVAC professional,
In maart 2021 kondigden we de lancering aan van de invultool van Leefmilieu Brussel voor het aanmaken van de attesten EPB- verwarming.
Vandaag hebben wij het genoegen je aan te kondigen dat, voor professionals die een andere software gebruiken, er nu een interface beschikbaar is die toelaat om de ingevulde gegevens naar Leefmilieu Brussel te sturen en het officieel attest te genereren. Alles is klaar om de attesten te digitaliseren.
Bijgevolg moeten vanaf 6 november 2023 al jouw attesten digitaal naar ons verstuurd worden via de invultool van Leefmilieu Brussel of via een software die verbonden is met de interface (zie de lijst van leveranciers hieronder).
Deze wijziging is gebaseerd op de EPB-reglementering voor technische installaties. Erkende professionals zijn verplicht om de tools te gebruiken die door Leefmilieu Brussel ter beschikking worden gesteld, d.w.z.:
- de invultool van Leefmilieu Brussel of een software die verbonden is met de interface van Leefmilieu Brussel
- het platform EPB-Desk & PLAGE, waarop je jouw attesten kan raadplegen en berichten van Leefmilieu Brussel ontvangen.
Deze digitalisering heeft vooral voordelen:
- Het geeft waarde aan jouw erkenning. De digitalisering van jouw attesten zal de handhaving van de EPB-reglementering voor verwarming aanzienlijk verbeteren en zal dus veel minder ruimte laten voor professionals en eigenaars die deze reglementering niet naleven.
- Digitalisering maakt jouw administratieve taken eenvoudiger. Dankzij de overdracht van gegevens van de meest gangbare toestellen voor rookgasmetingen die gebruikt worden door erkende professionals en het kopiëren van gegevens van het ene attest naar het andere. Burgers zullen er ook baat bij hebben, aangezien de technische gegevens hergebruikt zullen worden om EPB-certificaten bij te werken.
- Digitaliseren maakt het mogelijk om elke professional beter te begeleiden bij het invullen van een attest en zo kunnen fouten vermeden worden.
- Het platform EPB-Desk & PLAGE maakt het mogelijk om de attesten op elk moment terug te vinden en op de hoogte te zijn van het gevolg dat Leefmilieu Brussel aan jouw attest geeft.
Lijst van leveranciers van softwaretoepassingen die verbonden zijn met de interface:
De leveranciers die de interface gebruiken, hebben een overeenkomst ondertekend die de naleving waarborgt van de reglementering inzake de bescherming van privégegevens, evenals de gebruiksvoorwaarden vastgelegd door Leefmilieu Brussel. Hieronder vindt je de e-mailadressen van de leveranciers die deze overeenkomst hebben ondertekend:
Softwareleverancier | Contact per e-mail |
Bosch Thermotechnology NV | |
RVC SA (Powerges) | |
Testo NV (Pro+) | |
Tradecom NV (InstaMobile, InstaCert) | |
Vlaster BV | |
Zamia NV |
Hierna vind je het e-mailadres dat je kan gebruiken wanneer je vragen hebt over de invultool van Leefmilieu Brussel, het EPB-Desk & PLAGE-platform of indien je begeleiding wenst: [email protected]
Het is nuttig om de didactische documenten te raadplegen die elke leverancier ter beschikking stelt.
Vooraleer je aan de slag gaat met het digitaal aanmaken van attesten, moet je eerst jouw account activeren op het web-platform EPB-Desk & PLAGE.
Laten we van de digitalisering een succes-story maken!
Wij wensen je een fijne dag,
Het departement EPB-Technische installaties en PLAGE
Onderstaande mail werd verzonden op 08/11/2023
Beste klant,
Om een correcte werking te voorzien tussen Leefmilieu Brussel en InstaCert hebben wij uw identificatienummer nodig tegen vrijdag 10 november 2023. LET OP: dit is NIET hetzelfde als uw erkenningsnummer!
De update hiervoor zal beschikbaar zijn vanaf dinsdag 14 november 2023.
Hoe vind ik dat identificatienummer?
Enige tijd geleden heeft u een mail gekregen van het Brussels Gewest met de uitnodiging om u te registreren als technieker op EPB Desk (https://www.peb-epb.brussels/EPB-Desk/pages/login.xhtml). In deze email vond u ook uw identificatienummer.
Indien u toen deze registratie heeft uitgevoerd, is uw identificatienummer nog steeds het nummer dat u gebruikt om in te loggen op EPB Desk. Dit nummer hebben wij nodig om de link op te bouwen tussen InstaCert en het Brussels Gewest. Gelieve dat identificatienummer aan ons te bezorgen via mail, ticket of chat per technieker binnen uw bedrijf voor vrijdag 10 november 2023. Voor de optimale werking te verzekeren vragen wij ook om al uw erkenningsnummer even mee te vermelden.
Zolang wij deze gegevens niet ter beschikking hebben, is het onmogelijk voor ons een correcte werking te garanderen.
Wat als ik dat identificatienummer niet meer ter beschikking heb?
Indien u uw registratie nog niet heeft uitgevoerd, of indien u uw inloggegevens op EPB Desk niet meer weet, dient u zelf contact op te nemen met het Brussels Gewest via [email protected]. Hierbij moet u een kopie van uw identiteitskaart bijvoegen. Zij zullen u dan uw identificatienummer opnieuw toesturen, dat u dan op uw beurt aan ons dient te bezorgen. Gelieve dat nummer aan ons te bezorgen via mail, ticket of chat per technieker binnen uw bedrijf voor vrijdag 10 november 2023. Voor de optimale werking te verzekeren vragen wij ook om al uw erkenningsnummer even mee te vermelden.
Zolang wij deze gegevens niet ter beschikking hebben, is het onmogelijk voor ons een correcte werking te garanderen.
Nog wat belangrijke informatie.
Er is een testperiode vastgelegd tussen Brussels Leefmilieu en de partners zodat we de tijd hebben om dit correct te laten verlopen en de registraties correct te valideren. In deze periode blijft het attest dat wij genereren geldig.
Van zodra de link opgebouwd is en het attest afgewerkt is met de juiste versie van InstaCert, zal het attest opgebouwd door het Brussels Gewest zelf. Hiervan krijgt u een mail en u kan het attest nog raadplegen zoals gewoonlijk via de website (admin.instamobile.be).
Indien er door verkeerde validaties of problemen met de koppeling geen attest kan gemaakt worden door Brussel, zullen wij het attest genereren op de oude manier. Dit blijft dan nog steeds geldig voor Brussel.
Infosessies
We hebben nog enkele infosessies gepland waaraan jullie kunnen deelnemen. Hier lichten we de updates toe en kan u eventueel vragen stellen. Uit onze ervaring met VEKA raden wij u sterk aan om aan één van deze sessies deel te nemen. Lukt er geen enkel moment voor u? Aarzel dan zeker niet om ons te contacteren.
Deze Nederlandstalige sessies gaan door op:
- Dinsdag 14 november om 19u
- Maandag 20 november om 14u
- Woensdag 22 november om 18u
U kan zich inschrijven via deze link: https://calendly.com/instamobile-be/infonl-instacert-brussel
Inschrijven is verplicht om de correcte link te krijgen om deel te nemen aan de sessie.