Maakt u enkel gebruik van InstaCert (en dus niet van totaalpakket InstaMobile)? Dan kan u terecht in deze handleiding.



A. Voorbereiding

De voorbereiding van InstaCert bestaat uit 2 delen: de website en de mobiele applicatie.


1. Website

Inloggen op de website kan via admin.instamobile.be. Gebruik uw login en wachtwoord. Dit werd via een pdf naar u gemaild. Indien u deze niet terugvindt, mag u een mail sturen naar [email protected].


!! LET OP !! Het is belangrijk dat u uw erkenningsnummers en bedrijfsgegevens aanvult.

Indien u deze aanleverde via mail, zal dit reeds voor u gebeurd zijn. 

Heeft u dit niet gedaan? Dan kan u dit aanvullen zoals hieronder getoond.


Indien u klanten heeft laten inlezen, kan u hiervan opdrachten verzenden naar de tablet. Hierover vindt u meer bij punt B. 

Als u nog graag een klantenlijst zou importeren, kan u contact opnemen via [email protected].


2. Mobiel toestel (tablet, gsm)

De installatie hangt af van uw toestel. Er is een andere werkwijze qua downloaden voor Android of iOS.

Zodra de app is gedownload, logt u in met uw wachtwoord en clientID. Dit werd via een pdf naar u gemaild. Indien u deze niet terugvindt, mag u mail sturen naar [email protected].


2.1 Android

Voor Android gaat u naar de Playstore en zoekt u naar InstaCert (een oranje logo met een antilope). Deze mag u dan downloaden.


2.2 iOS

Voor iOS gaat u naar de Appstore en zoekt u naar InstaCert (een oranje logo met een antilope). Deze mag u dan downloaden.


B. Opdrachten aanmaken

Nu u bent ingelogd op beide platformen, kan u aan de slag. 

U kan op 2 manieren opdrachten benaderen: het gaat over een nieuwe klant (die dus niet gekend is in uw klantenbestand) of het gaat over een bestaande klant (deze is dus al gekend in uw klantenbestand).


1. Opdracht aanmaken voor nieuwe klant

Indien de klant nog niet gekend is in uw klantenlijst op InstaCert, kan u een nieuwe klant aanmaken via de app.


iOS:

Klik op de "Voeg toe" knop rechtsbovenaan. Vul hier de nodige gegevens in en klik nadien op "Voeg toe" rechtsbovenaan.
Deze klant komt nu tussen uw overzicht te staan en u kan dus van start.


Android:

Klik op de blauwe plus rechtsonder. Vul hier de nodige gegevens in en klik nadien op "OK" rechtsonder.

Deze klant komt nu tussen uw overzicht te staan en u kan dus van start.


2. Opdracht aanmaken voor bestaande klant

Dit kan op 2 manieren: via de website of via de app.


2.1 Via de website

  1. Zoek bij het Installaties tabblad naar het gewenste resultaat met de filters bovenaan.
  2. Selecteer de klant door het roze vierkantje aan de linkerkant aan te vinken. U ziet de naam van de klant nu aan de rechterkant staan.
  3. Zodra uw selectie van klanten gemaakt is, kan u een technieker kiezen.
  4. Als de selectie van de klanten en van de technieker juist staat, klikt u gewoonweg op 'Verstuur naar tablet'. Dan zijn de opdrachten verzonden naar de tablet van de opgegeven technieker en kan die aan de slag.


2.2 Via de app

iOS:

Klik op de "Voeg toe" knop rechtsbovenaan. Vul enkele gegevens in zoals bijvoorbeeld de postcode, en klik dan op "Zoek" rechtsboven. U ziet nu de bijhorende resultaten. Klik dan op de gewenste klant.
Deze klant komt nu tussen uw overzicht te staan en u kan dus van start.


Android:

Klik op de blauwe plus rechtsonder. Vul enkele gegevens in zoals bijvoorbeeld de postcode, en klik dan op "Zoek" rechtsonder. U ziet nu de bijhorende resultaten. Klik dan op de gewenste klant.

Deze klant komt nu tussen uw overzicht te staan en u kan dus van start.


C. Attesten afwerken

Dit kan enkel via de app. Klik vanuit het overzicht een opdracht open. 
U ziet een overzicht van alle onderdelen. Nu staan ze allemaal in het rood, zodra u één heeft afgewerkt, zal deze balk in het groen staan.

De knoppen variëren naargelang het gewest van het attest en naar de bijhorende verplichtingen van de gewesten.


Bent u werkzaam in Brussel of Vlaanderen? Hieronder enkele tips

  • Vul uw erkenningsnummer/identificatienummer zeker in via de website. Meer info vindt u hiervan bij punt A 1.
    Hierdoor zal de app het resultaat suggereren en moet u dit niet steeds manueel ingeven.
  • U zal verplicht van het gewest een adresvalidatie moeten doen. U moet hierbij op zoek gaan naar de exacte schrijfwijze zoals deze is doorgegeven van het gewest. We hebben hiervoor welk enkele tips:
    • Zoek niet op het busnummer. Geef enkel het huisnummer in en de busnummers zullen gesuggereerd worden in de resultaten.
    • U kan zoeken op stukjes van de straat. Zoek dan bijvoorbeeld op het meest unieke stuk. 
      Een voorbeeld: Onze Lieve Vrouwestraat 1 --> zoek op "Vrouw 1". Het resultaat van VEKA: O.L.Vrouwstraat 1


Een uitgebreidere handleiding over Vlaamse attesten vindt u hier: InstaCert Update: integratie VEKA


Een uitgebreidere handleiding over Brusselse attesten vindt u hier: InstaCert Update: integratie Brussels Leefmilieu


Zodra het attest volledig is ingevuld, klikt op het verzendicoontje (Android) of op 'Verzenden' (iOS) rechtsboven. Na uw bevestiging wordt het attest afgewerkt. 

Dit wilt ook zeggen dat u een kopie in uw mailbox ontvangt. Opgegeven e-mailadressen van de klant zullen ook het attest ontvangen via mail. En indien het een Brussels of Vlaams attest is, worden de nodige gegevens ook aan hen afgeleverd.